دانشگاه آزاد اسلامی
واحد تهران مرکزی
دانشکده روانشناسی و علوم اجتماعی ، گروه علوم اجتماعی
پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد ( M.A )
گرایش جامعه شناسی
عنوان :
نقش آموزش رفتارهای شهروندی در شعور جمعی اعضاء سازمان دانش آموزی
(مورد مطالعه:اعضاء تشکل پیشتازان و فرزانگان دبیرستان های تهران سال1392)
استاد راهنما :
دکتر فرح ترکمان
استاد مشاور:
دکتر علیرضا قبادی
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب:
فصل اول کلیات طرح……………………………………………. 1
1-1 بیان مسأله……………………………………………….. 2
1-2 هدف های تحقیق………………………………………… 3
1-3 اهمیت موضوع تحقیق و انگیزه انتخاب آن…………….. 3
1-4 سؤالات و فرضیه های تحقیق(بیان روابط بین متغیر های مورد مطالعه)……5
1-5 مدل تحقیق………………………………………………… 6
1-6 تعاریف عملیاتی متغیرها و واژه های کلیدی…………… 7
1-6-1 شعور جمعی……………………………………………. 7
1-6-2 رفتارهای شهروندی………………………………………. 8
1-6-3 سازمان دانش آموزی…………………………………….. 9
1-7 روش تحقیق……………………………………………… 10
1-8 قلمرو تحقیق……………………………………………… 11
1-9 جامعه آماری و حجم آن………………………………….. 12
1-10 محدودیت ها و مشکلات تحقیق………………………. 13
فصل دوم:نظریات تحقیق……………………………………….. 14
مقدمه…………………………………………………………….. 15
2- 1 سیر تکاملی تعیین اجتماعی تفکر…………………….. 17
2-2 مفهوم معرفت……………………………………………… 26
2-2-1 رابطه معرفت وآموزش………………………………….. 26
2-2-2 رابطه معرفت وکنش……………………………………… 28
2-3 معرفت به مثابه فرهنگ………………………………….. 31
2-4 شعور جمعی……………………………………………….. 34
2-5 مفهوم شهروندی……………………………………………. 39
2-6 شعور جمعی و شهروندی…………………………………. 43
2-7 چارچوب نظری تحقیق……………………………………… 44
2-8 پیشینه تحقیقات………………………………………….. 46
فصل سوم روش شناسی تحقیق………………………………. 53
مقدمه…………………………………………………………….. 54
3-1 روش شناسی……………………………………………….. 54
3-2 روش تحقیق………………………………………………… 56
3-3 جامعه آماری و نمونه گیری…………………………………. 57
3-4 حجم نمونه و روش اندازه گیری…………………………… 58
3-5 ساخت ابزار تحقیق………………………………………… 59
3-6 ابزار جمع آوری اطلاعات……………………………………. 61
3-7 روش تجزیه و تحلیل داده ها………………………………. 62
فصل چهارم:تجزیه و تحلیل یافته های تحقیق……………….. 63
مقدمه…………………………………………………………….. 64
4-1 آمار توصیفی……………………………………………….. 64
4-1-1 متغیرهای زمینه ای……………………………………… 65
4-1-1-1 تفکیک نمونه بر حسب متغیر سن………………….. 65
4-1-1-2 جدول بافت نگار متغیر سن………………………….. 66
4-1-1-3 تفکیک نمونه بر حسب متغیر مدت عضویت………. 67
4-1-1-4 تفکیک نمونه بر حسب متغیر عضویت در تشکل….. 68
4-1-1-5 تفکیک نمونه بر حسب متغیر آموزش شهروندی….. 69
4-1-1-6 تفکیک نمونه بر حسب سوال 11…………………… 70
4-1-1-7 تفکیک نمونه بر حسب متغیر مشارکت مدنی……. 71
4-1-1-8 تفکیک نمونه بر حسب متغیر مشارکت سیاسی… 72
4-1-1-9 تفکیک نمونه بر حسب متغیر مشارکت اجتماعی…. 73
4-1-1-10 تفکیک نمونه بر حسب متغیر مشارکت ملی…….. 75
4-1-1-11 بررسی میانگین ابعاد مشارکت به تفکیک جنسیت….76
4-2 آمار استنباطی:……………………………………………… 77
4-2-1 بررسی نرمال بودن داده ها ……………………………….79
4-2-2 بررسی فرضیه اصلی……………………………………… 79
4-2-2-1 بررسی اثر آموزش های شهروندی بر مشارکت ملی…80
4-2-2-2 بررسی اثر آموزش های شهروندی بر مشارکت سیاسی….81
4-2-2-3 بررسی اثر آموزش های شهروندی بر مشارکت اجتماعی….82
4-2-2-4 بررسی اثر آموزش های شهروندی بر مشارکت مدنی……..83
4-2-2 -5 کمیت و کیفیت بهره گیری از کلاس های آموزش شهروندی در شعور جمعی اعضاءسازمان دانش آموزی تأثیر دارد……84
4-2-2-7 بررسی اثر رضایت دانش آموزان از مربیان بر شعور جمعی دانش آموزان………..86
4-2-3 آیا مشارکت مدنی، سیاسی، اجتماعی و ملی دانش آموزان دختر و پسر دارای تفاوت معنی داری است؟……87
4-2-4 آیا رضایت از کلاس، علاقه به شرکت در کلاس و میزان شرکت در کلاس دانش آموزان دختر و پسر دارای تفاوت معنی داری است؟…..89
4-2-5 مدل تحقیق…………………………………………………….. 91
فصل پنجم:نتیجه گیری و پیشنهادات……………………………… 101
مقدمه………………………………………………………………….. 102
5-1 نتیجه گیری……………………………………………………… 102
5 – 2 پیشنهادات حاصل تحقیق…………………………………….. 106
5- 3 پیشنهادات پژوهشی………………………………………… 107
فهرست منابع فارسی……………………………………………… 108
فهرست منابع انگلیسی…………………………………………… 109
چکیده:
پژوهش حاضر با عنوان «نقش آموزش رفتارهای شهروندی در شعور جمعی اعضاء سازمان دانش آموزی(مورد مطالعه:اعضاء تشکل پیشتازان و فرزانگان دبیرستان های تهران سال1392)» به روش پیمایشی از نوع توصیفی و تبیینی و با ابزار پرسشنامه ی محقق ساخته با ضریب پایایی 88/0 بر روی یک نمونه 424 نفری شامل(212 نفر عضو پیشتازان (پسر) و 212 نفر عضو فرزانگان (دختر))انجام گرفت.نمونه مورد نظر با روش نمونه گیری تصادفی و سهمیه ای از میان دانش آموزان دبیرستانهای تهران، انتخاب شدند. با توجه به گستردگی مفهوم شعور جمعی و تقارب معنایی با فرهنگ شهروندی؛ « مشارکت مدنی »، « مشارکت سیاسی »، « مشارکت اجتماعی» و « مشارکت ملی »به عنوان مولفه های شعور جمعی در نظر گرفته شدند و بر اساس آنها پرسشنامه ای با 34 سوال تنظیم و توسط جامعه نمونه تکمیل شد. جهت بررسی فرضیه های تحقیق از آزمون همبستگی اسپیرمن و آزمون من ویتنی استفاده شد. مدل تحقیق مورد نظر از طریق تحلیل مسیر بررسی شد و ضرایب تحلیل مسیر از طریق رگرسیون بدست آورده شد. با توجه به نتایج بدست آمده، میزان اثر مستقیم متغیر مشارکت مدنی بر شعور جمعی برابر 25/0(ضریب بتا استاندارد شده رگرسیونی) می باشد. اثر مستقیم مشارکت سیاسی بر شعور جمعی برابر 56/0 می باشد. اثر مستقیم مشارکت اجتماعی بر شعور جمعی برابر 269/0 می باشد. اثر مستقیم مشارکت ملی بر شعور جمعی برابر 32/0 می باشد و اثر مستقیم اموزش شهروندی بر شعور جمعی برابر 657/0 می باشد. بنابر این می توان نتیجه گرفت: آموزش شهروندی بیشترین تاثیر را بر شعور جمعی دارد.
برای دانلود متن کامل پایان نامه اینجا کلیک کنید
لینک بالا اشتباه است
:: بازدید از این مطلب : 703
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0